Wij maken ons zorgen.. met deze woorden beginnen wij nu al een paar jaar onze bijdrage bij de behandelingen van de begrotingen en de kadernota’s. Ook nu is deze weer van toepassing en nog wat verontrustender ook want het ravijnjaar kunnen wij nu bijna aanraken. Klein lichtpunt is dat nu eindelijk na jaren van moties en amendementen indienen om hierop al voor te sorteren middels scenario’s er nu ook echt gewerkt wordt aan scenario’s. Verder voor ons uitschuiven is echt geen optie meer. Wel betreuren wij het zeer dat wij hier niet al veel eerder mee zijn begonnen. Hoe later we hierop anticiperen hoe korter en scherper de bocht, ofwel de keuzes die wij straks voorgeschoteld krijgen bij de behandeling van de kadernota 2026 zullen hoogstwaarschijnlijk hard en pijnlijk zijn. Iets wat wij graag hadden geminimaliseerd door al eerder te anticiperen en daarmee ook keuzes die wij de afgelopen jaren hebben gemaakt in een ander licht te zien. Denk hierbij alleen al aan vele dure onderzoeken en een verbouwing van het Ronda Gosa plein naar een kruispunt met stoplichten wat op veel verzet en onbegrip kon rekenen van onze inwoners.

Uiteraard kunnen wij als gemeente niet stil blijven staan maar de nut en noodzaak in verhouding tot de negatieve financiële positie de komende jaren had in ons inziens mogelijk wel geleid tot andere keuzes en grotere realiteitszin. Het zwaartepunt ligt nu nog steeds bij de kadernota 2026 en dus alsnog pas bij het ravijnjaar 2026.

wel zien wij in deze begroting een paragraaf ombuigingen waarbij er uiteindelijk in 2028 5,5 miljoen moet gaan worden bespaard. Echter zijn wederom alleen de belastingverhogingen tastbaar maar waar wij zelf als gemeente op gaan besparen is flinterdun. Kijk alleen naar de ombuigingen sociaal domein. Hierover  staat niks concreets vermeld terwijl de inzet is dat hier een 1,5 miljoen op bespaard gaat worden. Daarnaast valt het op dat de belastingen die elke Goesenaar betaald zoals rioolheffing en afvalstoffen heffing verhoogd worden naar een 100% kostendekkendheid maar dat dit pas wordt ingezet vanaf 2027 EN meegenomen zal worden in de scenario’s terwijl de overige belastingen wel met 10% extra worden verhoogd in 2026. Wat ons betreft komt dit nu allen aan bod bij de behandeling van de scenario’s .

Als wij kijken naar het staatje waarbij de lokale lastendruk van de Goese inwoners (meerpersoonshuishoudens) wordt vergeleken met andere Zeeuwse gemeenten zijn wij nu de op 1 na duurste gemeente, alleen Vlissingen staat net boven ons. In de programmabegroting 2020, 4 jaar geleden, waren wij nog de op een na goedkoopste gemeente. Ik ben wel benieuwd hoe het college hier tegen aankijkt, en ook hoe de andere leden van de raad hier naar kijken.

Wat we hebben ook nog steeds fikse belastingverhogingen op stapel staan.. misschien eens iets om bij stil te staan en over na te denken in relatie tot de zoektocht naar ombuigingen binnen onze programma’s. Vanaf de presentatie van het coalitieakkoord hebben wij al aangeven dat wat wij missen is oog voor de gewone hardwerkende Goeseaar. De Goesenaar met een gemiddeld inkomen die graag geniet van een bruisende stad door uit eten te gaan, kleding koopt bij een lokale ondernemer, die netjes zijn belastingen betaald, zijn afval scheidt en actief is bij een sportvereniging.

Wij hebben voor nu de volgende vraag aan de portefeuillehouder omtrent de belastingen en dit betreft de OZB niet-woningen. Nadat wij vorig jaar een fout hadden geconstateerd omdat men teveel OZB had betaald zou er een correctie komen van -2,9 %. Wij hebben vernomen dat dit verwerkt zou zijn maar toch zien wij dit niet direct terug. Een verhoging van 2,3 % minus 2,9% zou toch een kleine verlaging moeten zijn van de OZB opbrengsten terwijl deze toch is gestegen. Ik hoop dat de portefeuillehouder ons en onze ondernemers gerust kan stellen door nogmaals te bevestigen dat de correctie nu gaat plaatsvinden ondanks dat deze niet is vermeld in de tekst. Kunt u ons nader toelichten hoe deze cijfers voor 2025 tot stand zijn gekomen.

als we kijken naar de nieuwe financiële mutaties zien wij dat er 100.000 euro wordt uitgetrokken voor een onderzoek naar bruggen. Kunt u bevestigen dat dit gaat om de bruggen die geschetst zijn in de toekomstvisie Goese Schans? En als dit zo is, wat is de nut en noodzaak (waar wij het eerder al over hadden) om nu in 2025 een onderzoek te starten? Hoe realistisch is dit nu eigenlijk echt als wij kijken naar de huidige situatie met de bereikbaarheid van de daar gesitueerde bedrijven en de havens via het water?

Ook zien wij dat de dorpenvisies wederom genoemd worden. Iets waar we aan zouden werken.. dit lezen wij ook al enkele jaren terug zonder dat dit tastbaar wordt. Wat is de status?

In de duurzaamheidsparagraaf lezen wij dat het gemeentelijk aannemingsbedrijf streeft naar de inzet van duurzame materialen en machines. We kijken hierbij naar de praktische en economische haalbaar.

Echter als wij dan gaan aanbesteden komen hier stevigere eisen aan te pas: lees: we nemen duurzaamheidseisen op voor zowel materiaal als de inzet van materieel en circulair bouwen. Waarom is dit verschil er? Waarop is deze keuze gebaseerd?

Het nu voorliggend positief financieel perspectief van 2025 wordt voor een groot gedeelte gerealiseerd uit incidentele middelen. De grote hamvraag blijft: hoe kunnen wij deze incidentele middelen inzetten om structureel voordeel te creëren.