Allereerst dank aan de portefeuillehouder voor de memo en dit consultatie moment na de pilot periode.

Ook dank dat uw voorganger mevrouw mulder die de raad heeft gehoord en dan ook akkoord is gegaan met het starten met deze pilot en het meenemen van onze raad gedurende deze periode.

Voorzitter, dit is mijn tweede periode als raadslid en in de periode dat ik nog steunfractielid was zijn door ons al de voorzichtige eerste stappen gezet, samen met D66 en de toentertijd nog solo PvdA, naar het afschaffen van het i-criterium. Ieder met haar eigen beweegredenen. Onze redenen waren ten alle tijden dat wij het afschaffen van het i-criterium zagen als een mogelijk middel om in te zetten tegen straathandel en drugsoverlast.

Wij hebben namelijk al bij het invoeren van het i-criterium aangeven dat dit de straathandel naar verwachting zal stimuleren en zodoende ook de overlast voor onze burgers.

Het is een zeer beladen onderwerp geweest in deze raad met veel verdeeldheid en discussie. Ik dank dan ook nogmaals de portefeuillehouder voor de manier waarop met dit onderwerp is omgegaan met respect voor alle partijen hier aan tafel.

De afgelopen periode hebben wij van meerdere inwoners en ondernemers mogen vernemen dat de zichtbare en merkbare overlast en straathandel zeker afgenomen is. Ook de evaluatie van de pilot stemt ons tevreden en wij zijn dan ook content met het voornemen van de portefeuillehouder om het i-criterium af te schaffen en zijn wij blij te horen dat u ook voornemens bent om de inzet van beveiliging op piektijden in stand te houden.

 

Historie:

Op 20 april 2023 hebben wij samen met D66 een motie ingediend. Deze kreeg niet voldoende steun maar resulteerde we in de toezegging van Burgemeester Mulder om te starten met de proef:

Al sinds 2019 is het een onderwerp van gesprek in deze raad, de toegenomen straathandel en drugsoverlast. Ook het wel of niet afschaffen van het Ingezetenen criterium is altijd een onderdeel geweest van dit gesprek. Voor de mensen thuis:  het i-criterium behelst dat wij in Goes alleen mensen die ingeschreven staan in een Nederlandse gemeente toegang geven tot de coffeeshops. Met als gevolg dat de overlast op straat  is toegenomen. Dealers staat rondom de coffeeshops de mensen die niet naar binnen mogen te bedienen, en ze hebben vaak nog meer verkoopwaar dan dat legaal te verkrijgen is in de coffeeshop. Ook is het zo dat vele gemeenten in de zuidelijke provincies dit i-criterium al vrij snel na de  invoeren in 2012 weer hebben afgeschaft omdat de overlast en straathandel aanzienlijk toenam.

Een deel van deze raad zag het afschaffen van het I-criterium als een doel op zich, anderen als een mogelijk middel om in te zetten tegen de straathandel en drugsoverlast die, tot op de dag van vandaag, wordt ervaren door omwonenden, ondernemers, toeristen en bezoekers van onze stad.

De afspraken met de driehoek, Goes, Vlissingen en Terneuzen, omtrent het vasthouden aan het I-criterium, zijn van tafel. Vlissingen heeft succesvol een pilot afgerond en heeft begin dit jaar besloten het i-criterium definitief te schrappen. De conclusie van de pilot: De straathandel en drugsoverlast zijn aantoonbaar verminderd.

In Goes hebben wij meerdere onderzoeken laten uitvoeren, er zijn kleinschalige veiligheidsaanpassingen gedaan rondom de Koepoort, maar zonder het gewenste resultaat. Wij komen tot de conclusie dat het I-criterium wel degelijk een positieve rol kan spelen in het terugdringen van de overlast en straathandel. Ook onze burgemeester heeft aangegeven positief te staan tegen het mogelijk opschorten van het I-criterium.

Wij dienen dan nu ook, samen met D66, de motie in Pilot opschorten I-criterium. Wij zien geen redenen waarom wij hier niet direct, doch uiterlijk 1 juli 2023 mee starten. In het kader van participatie verzoeken wij dan ook uitdrukkelijk om gedurende deze pilot de omwonenden, ondernemers en andere stakeholders te betrekken. Zo kunnen wij ook in Goes, in navolging van Vlissingen en vele andere gemeenten, concreet bijdragen aan een veiligere stad.