Vorige week bij de oordeelsvormende raad hebben wij al een duidelijk signaal afgegeven. Het college had echt eerder uitvoering moeten geven aan de vele moties en amendementen de afgelopen jaren om te anticiperen op het ravijnjaar 2026. Bepalen van nut en noodzaak in verhouding tot de negatieve financiële positie had in ons inziens wel mogelijk geleid tot andere keuzes van het college als ook van de raad, en een grotere realiteitszin. Noem alleen al de vele dure onderzoeken van de afgelopen jaren en de zeer dure verbouwing van het Ronda Gosa plein.

Het probleem is alsnog vooruitgeschoven naar de behandeling van de kadernota 2026 volgende zomer en de keuzes die wij straks voorgeschoteld krijgen zullen hoogstwaarschijnlijk hard en pijnlijk zijn. In de paragraaf ombuigingen in deze meerjarenbegroting zijn enkel de extra belastingverhogingen concreet genoemd vanaf 2026 maar waar wij zelf als gemeente op gaan besparen is flinterdun.

Zoals vorige week al onder de aandacht is gebracht, zijn ook wij echt van mening dat wij als raad bij de besprekingen van de scenario’s alle opties open moeten houden, en niet op voorhand al zaken uitsluiten.

Wij vroegen ook een reactie van het college op de forse belastingverhogingen van de afgelopen jaren en hierop antwoordde wethouder Meulblok dat wij een socialere gemeente zijn geworden.

Maar ik denk dat in de raad de meningen nogal verschillen over wat een sociale gemeente inhoudt. De PvdA/GR heeft eerder al eens aangegeven dat het sociaal domein bijvoorbeeld geen optie is om ombuigingen in te realiseren. Ik heb vorige week geen antwoord gehoord op de vraag over het niet op voorhand uitsluiten van programma’s maar wat ik de PvdA/GR vorige week wel heb horen zeggen is dat een paar tientjes belastingverhoging prima is. Nou, ik vind de stijging van de lokale lastendruk voor onze inwoners van 692 euro in 2020 naar 1031 euro in 2024 zeer fors en zorgwekkend. En als ik dan de woorden sociale gemeente daarnaast leg dan vind ik niet dat we een sociale gemeente zijn naar die hardwerkende Goesenaar met een gemiddeld inkomen, die netjes zijn belastingen betaald.

Op dit moment ligt er ter besluitvorming een positieve begroting 2025 voor welke voor een groot gedeelte is gerealiseerd uit incidentele middelen. Er valt voor nu weinig aan knoppen te draaien omdat we de komende tijd met scenario’s aan de slag gaan en het zwaartepunt daar komt te liggen. In de kadernota was ook al bepaald dat de lokale lasten met 2,3% stijgen in 2025 en in deze begroting is dit gelijk gebleven.

Ook aan de knop nieuw beleid valt weinig te tornen behalve aan het onderzoek naar bruggen in het Goese Schans gebied. Als we kijken naar de nut en noodzaak vinden wij het onrealistisch en totaal onnodig om in 2025 een ton uit te geven aan het verkrijgen van inzicht in de randvoorwaarden en de globale kosten terwijl er ook duidelijk is uitgesproken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat die bruggen uit de Goes schans visie in de komende 10 jaar überhaupt gerealiseerd kunnen gaan worden.  Wij hebben dan ook samen met het CDA een amendement opgesteld om dit uit de begroting te halen. (Dit amendement is in meerderheid aangenomen)

Daarnaast vinden wij het erg belangrijk dat duurzaamheidseisen voor aanbestedingsprocedures hetzelfde zijn als de regels voor ons gemeentelijk aannemingsbedrijf. Nu lijkt het alsof we we voor aanbestedingen hogere eisen gaan stellen dan voor onszelf en dit kan en mag niet de bedoeling zijn! (Ons amendement is unaniem aangenomen)