Deze week ben ik veel met het fietsbeleid bezig geweest. Er was veel fietsnieuws in Zeeland: het mooie evenement Ride before the Roses werd op zaterdag 14 juni vanuit Goes gehouden.  Er deden meer dan 2600 mensen aan mee, die op deze mooie zaterdag een sportieve tocht hielden en zo maar liefst 34.856 euro bijeen brachten voor onderzoek naar kanker.

 

De donderdag daarvoor presenteerde het Routebureau VVV Zeeland de onderzoeksresultaten  van een onderzoek naar een aantrekkelijke en veilige fietsomgeving. En wat blijkt? Wielrenners ervaren Zeeland als een aantrekkelijke wieleromgeving waarbij het omgaan met de elementen en het fietsen op de grens van land en zee als hoogtepunten worden genoemd. VVV Zeeland  gaat vier nieuwe wielerroutes realiseren rekening houdend met onder andere de veiligheid.

 

Fietsongevallen
Op dezelfde bijeenkomst in Middelburg werden de resultaten gepresenteerd van een diepte onderzoek naar fietsongevallen met 50 plussers in Zeeland door het ROVZ. Ik leerde dat tegenwoordig meer dan de helft van alle ernstig gewonden in Nederland uit fietsers bestaat. De meeste hiervan (80 %) zijn eenzijdige ongevallen, waarbij dus geen auto is betrokken. In de media werd gezegd, dat dit ongelukken zijn die dus de eigen schuld zijn van de fietser. Ik heb goed geluisterd, ik val zelf ook in deze doelgroep…

 

Oorzaken
Belangrijkste oorzaken zijn botsingen tussen fietsers onderling, valpartijen of een botsing tegen een obstakel (zoals een fietspaaltje). Van belang hierbij is de breedte van het fietspad, en of de situatie voor de fietsers overzichtelijk is. Opvallend genoeg komen botsingen tussen fietsers het meest voor. Het wordt ook steeds drukker op de fietspaden met allerlei soorten fietsers, er zijn gewone fietsers, racefietsers en steeds meer mensen met e-bikes.

 

Oplossingen
Oplossingen kunnen zijn bredere fietspaden of paaltjes verwijderen, maar ook maatregelen om het gedrag aan te passen. Nu is het voor mij de vraag wat we hier in Goes gaan doen met deze wetenschap. Fietspaaltjes verwijderen hebben we voor een deel al gedaan en er volgt nog een ronde. Bredere fietspaden is niet overal mogelijk en ook erg duur. Gedrag beïnvloeden blijkt lastig te zijn en is vooral een zaak van lange adem. Suggesties om gedragverandering te kunnen bereiken zijn: educatie en voorlichting, fietsinstructie (op –en afstappen) en het gebruik van beschermingsmiddelen bevorderen. Dat is bijvoorbeeld een fietshelm, maar er wordt ook gesproken over een valbroek of een airbag voor de fiets.

 

Zoals het zo vaak gaat, hoor ik nu opeens van diverse mensen uit mijn omgeving die gevallen zijn met de fiets of tegen een paaltje gebotst. Soms met een gebroken schouder en andere narigheid tot gevolg. Ik ben van plan om aan de slag te gaan met een nieuwe ronde maatregelen op het gebied van veilig fietsen. Houdt u intussen uw aandacht goed bij de weg en bij uw mede fietsers!

 

Loes Meeuwisse,
wethouder